Fagaras 2008 - Přes "Tři kroky od smrti" k bivaku u Lacul Capra; Cabana Bilea Lac

Probouzíme se opět do pěkného počasí, fotím kopuli Vf. Arpasu Mare (2468 m) na pozadí modré oblohy a pak vyrážíme. Zastavujeme se u našeho včerejšío koupaliště a zjišťujeme, že Ivo zapříčinil v jezírku lokální oteplení, jeho kra se přes noc rozpadla na dva kusy a posunula se blíž ke břehu. Několik jejích kolegyň společně se zbytky sněhu na břehu poklidně čeká až je slunce rozpustí. Z úbočí Arpasu Mare fotím jezírko i tábořiště.

DSCN2780Po ránu
DSCN2781Vf. Arpasu Mare
DSCN2783Výtok z Izerul Podu Giorgiul
DSCN2784Ivova kra ve dví
DSCN2785Lucka s pozadím plným pobřežního ledu :-)
DSCN2786Její mohutnější kolegyně
DSCN2787Detail okraje kry
DSCN2788Ivův rozpolcený led
DSCN2789Podu Giorgiul z úbočí Arpasu Mare
DSCN2790Tábořiště z úbočí Arpasu Mare
Na vrcholu kopce jsme za 45 minut, pořizuji snímek nejvyšší hory Rumunska (odsud se zdá jakoby Vistea Mare byla maličko vyšší než Moldoveanu). Zaměřuji hledáček i na druhou stranu a snažím se odhadnout, kde asi leží obávaná Negoiu. Ještě jeden snímek Izerul Podu Giorgiul a hurá na další hřebínek.
DSCN2791Moldoveanu z vrcholu Arpasu Mare
DSCN2792Pokračování hřebenovky
DSCN2793Masiv Negoiu z vrcholu Arpasu Mare
DSCN2794Podu Giorgiul z vrcholu Arpasu Mare
DSCN2795Hřebínek nad Lacul Buda
Klesáme k Lacul Buda (naštěstí nemusíme pro vodu, leží víc jak 200 výškových metrů pod hřebenovkou), šplháme na Vf. Arpasu Mic (2460 m) a za cca dvě hodiny se přiblížíme k místu poeticky nazývanému "Tři kroky od smrti" (La trei pasi de moarte). Přišly mraky, takže příliš netušíme, do čeho jdeme. Víme jen, že tu před měsícem zahynula nějaká česká turistka a že tam má pomníček ještě jeden další Čech. Již pár set metrů před obávaným hřebínkem se na cestě objevují ocelová lana - asi na rozcvičení :-). Z mlhy se občas vynoří skalnatý hřebínek a na něm lidi, i v místech, kde by člověk neočekával ani kamzíky :-). Dole v údolí vidíme refugio Fereastra.
DSCN2796Lacul Buda
DSCN2797První rozcvičovací lano
DSCN2798Další lano
DSCN2799Že by tohle bylo ono?
DSCN2800Asi jo, když po tom lezou lidi :-)
DSCN2801Opravdu se blížíme
DSCN2802třem krokům ke smrti :-)
DSCN2803Rozcvičovací řetěz
DSCN2804Rozcvičovací řetěz II
Ale na horách z dálky vždycky vše vypadá hrozivěji než zblízka. Nakonec se z toho vyklubala poměrně pohodová skalka jištěná ocelovými lany, bez kterých se ovšem i průměrně zkušený lezec dokáže obejít. Spíše než obtížnost mi vadily davy turistů, proudící oběma směry. Přechod, který by normálně zabral pár minut, se při troše smůly může protáhnout i na půl hodiny. Našemu sestupu z vrcholu se protivil autobus Maďarů. Naštěstí nepršelo, takže se jim dalo vyhnout mimo lano po trošku šikmé skále. Po překonání vyhlášeného hřebínku sestupujeme do sedla Portita Arpasului (po necelých 4 hodinách pochodu od jezera Podu Giorgiul), kde si vyměňuju informace se skupinkou Čechů, kteří tam odpočívají. Ptám se jich, zda neviděli skalní útvar Fereastra Zmeilor (Dračí okno), který má být někde poblíž. Prý ne, ale když popojdu metr, zjistím, že skála, o kterou si opírají záda, je nějak děravá. Heuréka! :-) Radost z objevu mi kazí důkazy potvrzující mou teorii, že Rumuni opravdu kadí úplně všude :-(.
DSCN2805Věžička 3 kroků ke smrti
DSCN2806Výstup z dálky
DSCN2809a ze shora
DSCN2810Dolů po laně
DSCN2811nebo po skále (jen za sucha)
DSCN2812Fereastra Zmeilor
DSCN2813Dračí okno
Opouštíme rozeklaný hlavní hřeben, s vrcholem Turnul Vartopel (2385 m). Jeho skály si přímo říkají o vybudování pěkné ferraty, minimálně stejně obtížné jako "Tři kroky od smrti". Místní horská služba Salvamont ale značku raději svedla do doliny pod nimi. Turisté si tak mohou doplnit zásoby vody z několika potoků a pokochat se mohutnými zbytky sněhových polí, samozřejmě vyzdobenými nezbytnými lejny :-(, ale zároveň ztratí 200 výškových metrů. Ty však vzápětí zase získají nazpět při výstupu do sedélka pod Vf. Capra (2484 m). Odtud je to k cíli u jezera Capra již jen kousek z kopce.
DSCN2814Podhled do sněhového pole
DSCN2815Podhled do sněhového pole
DSCN2816Podhled do sněhového pole
Dorážíme tam po necelých 6 hodinách pochodu. Tábořiště hlídá pes - somrák. Naštěstí opruzuje skupinu Rumunů. Ti se snaží přimět jedno děvče, aby se s opelichaným a uslintaným psem pomazlilo, Rumunsky udělat "Muťuli muťuli":-). Stavíme stany, chystáme se vyrazit na nákup a večeři do Bilea Lac. Roberta vysíláme jako předvoj, aby byla větší šance, že seženeme chleba. Já si jdu vyklusat na mohutně vyhlížející horu s podivným názvem Vf. Vanatoarea lui Butenau (2507 m). Chvílemi musím přejít do chůze čí dokonce do lezení, zpátky se vracím okruhem přes Vf. Capra (2484 m) a sedlo, ze kterého jsme přišli, zpět k jezeru. Těsně před koncem se mi do cesty připletlo stádo ovcí. Kvůli mne změnily směr a snažily se prchnout úzkou soutěskou směrem k našim stanům. Bohužel pro ně se do úzkého hrdla všechny najednou nevešly a tak se mi podařilo pár z nich pohladit :-).
DSCN2819Lacul Capra
DSCN2820Stan na pastvině
DSCN2821Ovce si hrají na kamzíky
Koupací recidivista Ivo narazí na příslušníka Salvamontu, který mu čvachtání v jezeře s pitnou vodou zakáže. Vyrážíme za Robertem, přes Saua Caprei to k Bilea Lac trvá zhruba hodinu. Představa teplé večeře dokáže zaplašit myšlenky, že ten kopec budeme muset šlapat i nahoru. Nejprve ale nakupujeme na tržnici základní potraviny - chleba, ovčí sýr, špek a kořalku. Teprve potom se vydáme na jídlo a pivo do chaty u jezera.
DSCN2822Rozcestník v Saua Caprei
DSCN2823Vf. Iezerului (2417 m)
DSCN2824Rozcestník v Saua Caprei
DSCN2825Jezero a cabana Bilea Lac v mlze
DSCN2826Ceauseskův tunel skrz Fagaraš
Mají tam možná dvacet vrchních, ale všichni buď postávají na venkovní verandě, nebo zmateně pobíhají sem a tam, zkrátka nějaký čas nikoho nezajímáme. Nakonec se nás ujme sympatická, ale nejspíš prolhaná servírka. Tvrdí nám do očí, že jsme prý první Češi, které v životě vidí. Možná, že je zde zaměstnaná jen krátce, protože našich krajanů je plný Fagaraš, nebo nám chce prostě udělat radost. Pivo se točí tradičně do čtyřdecáků, já ale potřebuji zátky pro Honzíka a tak si z lednice vybírám značku po značce. Jako polévku testuji ciorbu de burta, jelikož to má být místní držkovka. Docela ujde. Bohužel nemají inzerované skopové (asi mají na Fagaraši málo ovcí), tak si dávám drůbeží játra s opečeným bramborem. Dostávám hranolky stejně jako ti, co si objednali vařený brambor či bramborovou kaši :-). Od Lucky ochutnáváme mămăliguta cu brăndza (jakási krupice s ovčím sýrem - chutné a výživné). S jídlem panovala vcelku spokojenost, až na to, že obsluha čekala až bude mít kuchař navařeno pro celý stůl, takže někteří měli trošku vychladlou porci. Odcházím si užít splachovacího záchodu a pravděpodobně porušuji na dveřích vyvěšený vyměšovací řád. I zde totiž mají koš na toaleťák a já jej nezákonně spláchnul :-).