Středa 31. července - Cesta z kempu Morton do Berzeliusdalen

(čas pochodu 8 hodin 40 minut, délka etapy 17.7 kilometru; celkově 96.8 km, 106.8 km i s Kolfjellet)

Po snídani se vydáváme nahoru údolím Berzeliusdalen. Několik nepříliš rozvodněných levostranných přítoků Berzeliuselvy bez problémů přeskakujeme po kamenech. Po pravé straně míjíme údolí Iskolldalen. Z ledovce Iskollbreen tam vytéká říčka, jejíž tok je na hraně nabrání do bot. Naštěstí se zde válí spousta dřevěných trámů, neklamný důkaz toho, že zde kdysi kdosi zkoušel něco podnikat. Dřevo neváháme využít k ženijním pracím, usnadňujících Adamovi překonání brodu.

Přestože relativně suchého podloží (štěrk, tráva) si užíváme jen sporadicky, cesta údolím docela odsýpá. Chvilku máme dokonce opeřený doprovod, nějaký pták se nás zřejmě snažil odlákat od svého hnízda. Úspěšně :-). Kromě bažinek se nám do cesty staví i „bažinopotoky“, vyztužené ostrůvky mechových bochánků. Vody je v nich sotva po kotníky, takže v pohorách jsou většinou v pohodě překonatelné, jenže jejich dno tvoří střídavě relativně únosný štěrk a bahýnko. O zábavu postaráno :-). Jakmile se na některém z bochánků zastavíte, váha těla a batohu začne do původně čirého potůčku vytlačovat špínu a kal z drnu pod vámi. Jednu takovou „kalbu“ jsem si i vyfotil :-).

Před půl pátou odpoledne se dostáváme do místa, kde musíme překonat první zdrojnici řeky Berzeliuselvy. Je napájena vodou z ledovce Marstranderbreen, a donutila nás nazout si brodící boty, nikoli však vysvléknout se do trenek. Stačilo vyhrnout si nohavice nad kolena :-). Následující hodinu kráčíme po suchém suťovitém hřebeni, zastavuje nás až malebný kaňon druhého pramenného toku Berzeliuselvy. I zde se musíme přezouvat, nikoli však svlékat. Na druhém břehu nás vítá obtisk nějaké příšerky, nejspíše mimozemšťana, který se po vypadnutí z létajícího talíře rozplácnul o svah :-).

Pokračujeme už jen kousek, těsně před sedmou hodinou zabivakujeme na kamenitém hřbítku, sevřeném dvěma potoky (GPS souřadnice kempu #6: N77.92520; E14.81540). Dnešních 17.7 kilometru jsme zvládli za 8 hodin 40 minut.

Stany a koryto potůčku, ve kterém se dá nabrat čistá voda, si fotím až ve tři hodiny ráno při medvědí hlídce. Během ní začalo pršet, takže mi tentokráte přišla mimořádně dlouhá.