Sobota 10. 8. - Lodní výlet do Pyramiden

V 8:20 ráno nastupujeme na letišti do autobusu s ruským průvodcem Voloďou. Odváží nás do přístavu, kde se naloďujeme na červenobílou Polar Girl, která nás má skoro celý den vozit po fjordech. Itinerář její plavby jsem si ofotil, víceméně „Vsjo išlo po planu.“ Kapacita plavidla (90 osob) byla stoprocentně naplněna, v záchranných člunech je prý místo pro 110 lidí a neoprenové kombinézy mají též pro každého, v případě průšvihu by nám je vydávali v úzkém prostoru na zádi. No, nechtěl bych tu rvačku zažít :-).

Vyplouváme ze zálivu Adventfjorden, přeplouváme Isfjorden a v jižní části Billefjorden míříme na severozápad. Leží zde Skansbukta, poklidná zátoka, ve které se v minulosti těžila sádra. Po krátké fotopauze pokračujeme severovýchodním směrem a pak zahýbáme k hlavnímu cíli plavby, opuštěného hornického města Pyramiden. Mají tu nejsevernější sochu Lenina na světě, ulici 50. výročí Velké říjnové revoluce a spoustu památek na „zlaté časy SSSR“. Nadchly mne plakáty rudoarmějců v domě kultury, ale hlavně kniha plnění závazků se záznamem počinu brigády razičů z Kirgizské SSR, kteří v rámci 15 týdnů údernické práce na počest 15 svazových republik dokázali razit na 253 % :-).

Nad městem se tyčí monumentální hora Pyramiden (939 m. n. m.). Dobytí jejího vrcholu bohužel musíme odložit na příště, do odplutí zbývá už jen chvilka času. Stačí tak akorát na to, abych si v překvapivě čisté vodě přístavní zátoky (GPS souřadnice: N78.6556; E16.3808) vylepšil svůj včerejší osobák, a vykoupal se ještě o něco severněji. Cestou na loď si fotím výzkumnou základnu Jihočeské univerzity, která má na zdejším přístavním molu deponovány dva zářivě rudé kontejnery.

Nyní plujeme k ledovci Nordenskiåoldglacier. Ještě před ním se dočkáme dlouho očekávaného oběda, podávají se výtečné velrybí steaky. Jejich maso pochází z mink whale, jediné velryby, kterou Norové loví pro potravinářské účely. Jen pár kilometrů od nás vidíme stříkat vodotrysky živých Mink whales. Poletuje zde sousta papuchalků, bohužel jen velmi obtížně se dají vyfotit. Přejíždíme k ptačímu útesu Diabas, na kterém během léta hnízdí spousta opeřenců. Ještě včera je tam Dan s Jelenem viděli, na nás však nepočkali. Přesně dle plánu se vracíme do přístavu v Longyearbyen, odkud nás bus odváží zpět na letiště.