• Home
  • Počasí
  • Fotoreportáž
  • Středa 10. srpna - od chaty Emstrur do kempu Básar

(Čas pochodu 7 hod. 41 min., délka etapy 20 kilometrů; 412 km celkem)

Večer jsem si vyfotil Mýrdalsjökull v mracích, ale ráno před odchodem už mi zapózoval v plné parádě. Společně s Vatnajökullem patří mezi vulkanicky nejaktivnejší ledovce na Islandu, pod svým ledem ukrývá mj. sopku Katla, která když roztopí kotel, posílá do údolí zničující bleskové povodně. Mapy s ohroženými úseky si turisté mohou nastudovat na varovných tabulích. I my se dnes chystáme přejít několik kritických údolí, uvidíme, jak jsme splachovací :-).
    Nejprve sestupujeme do kaňonu řeky Fremri-Emstruá, která i teď po ránu oplývá mohutným a naprosto nepřekonatelným proudem kalné vody. Naštěstí je přemostěna dvěma lávkami a pěšina nad propastí je jištěna lany a řetězy.

Středa 10. srpna - fotky z treku Ermstrur - Fremri-Emstruá

Ihned poté, co jsme překonali závrať z propasti Fremri-Emstruá, musíme opatrně a tiše našlapovat, abychom neprobudili spícího kamenného nosorožce :-). A kousek za ním dřímá další obr, kterého není radno rušit ze spánku. Loni se probudil a na několik týdnů zastavil leteckou dopravu na celém světě. Ano, slavná sopka s těžko vyslovitelným jménem Eyjafjallajökull.
    V této oblasti údajně roste podivná červená tráva. Tuto iformaci z webu můžeme potvrdit s výhradou, že červeň je patrná pouze při pohledu z dálky. Z blízka jsou rostlinky jen mírně načervenalé.

Středa 10. srpna - fotky z treku Fremri-Emstruá - Þórsmörk

Blížíme se k Þórsmörku, jedinému dochovanému zbytku lesa, kteří Islaďané nevykáceli. Z vyvýšeného hřebínku na chvíli zahlédneme jižní islandské moře. Těsně před Þórsmörkem musíme přebrodit řeku Þröngá, což podle šířky vyschlého koryta může někdy představovat opravdu těžký oříšek. Při letošním stavu vody se ale jedná jen o příjemné ochlazení.

Webové cestopisy se často zmiňují o strašidelných tvarech zdejších stromů, dle mého však značně přehánějí. Jsou to jen zakrslejší břízky, ikdyž poněkud pokroucené. Procházka lesem netrvá dlouho, po chvilce stromy střídají keře a my se po 14.5 km a 5 hod. 15 min. chůze dostáváme na rozcestí. Můžeme si vybrat, zda zajdeme do megakempu Húsadalur, kde je restaurace a krám, nebo odbočíme nejkratší cestou přes kopec k chatě Langidalur. Volíme druhou možnost a po 29 minutách (1.5 km) sundaváme batohy na břehu řeky Krossá. Zkoušíme doplnit zásoby, ale krám mají vyjedený. Musíme se spokojit se sušenkami.

Středa 10. srpna - fotky z treku Þórsmörk - Langidalur

Ptáme se, jak vypadají mosty a brody přes řeku. Loňské informace už neplatí, nejkratší cestou k chatě Básar, která vedla proti proudu řeky Krossá a po mobilních mostech, se letos vydat nemůžeme. Po 50 minutách odpočinku tedy vyrážíme oklikou po proudu řeky, kde stojí most přes její nejmohutnější rameno. Za ním má být dle internetových zdrojů ještě jedno, rovněž nepříjemné koryto.
    U mostu jsme za chvilku. Schody na jeho druhém konci sice odnesla povodeň, ale nejhorší (snad) překážku máme za sebou.

Středa 10. srpna - fotky z treku Langidalur - Básar

Do cíle jsme dorazili po 7 hod. 41 min. (včetně přestávek), ušli jsme 20 kilometrů. Za stan se zde platilo pouze 1000 ISK/os. (konkurenčí turistický spolek), k dispozici bylo několik WC, pitná voda i popelnice.
    Po večeři jsme ještě absolvovali krátkou procházku na skálu nad kempem. Naučná stezka nejprve po dřevěných schodech překonává největší převýšení, poté traverzuje po nakloněné pěšince až pod vrcholový skalní blok. Nahoře jsme si prohlédli nástup do zítřejšího treku (hřebínek nad roklí Strákagil), ale také mobilní můstky u řeky Krossá. Skutečně stály na břehu, mimo provoz.