• Home
  • Fotoreportáž
  • Závěr výletu na Island

Pátek 12. srpna, přesun Skógar - Reykjavík

Namlsaní včerejší super večeří v motelu Fossbúd, těšili jsme se jak malí kluci/holky na snídani těsně před odjezdem autobusu do Reykjavíku. Ten odjížděl v 9:00, hospoda dle banneru před vchodem měla otevírat v sedm (což mi včera potvrdil i jeden z vrchních), jenže když jsme v 7:15 vzali za kliku, bylo zamčeno. Nezbývalo než počkat, zda dřív dorazí bus, nebo obsluha. Bohužel však přicházeli pouze další a další zklamaní zákazníci. Jeden z nich telefonicky zjistil, že personál prý dorazí až v devět, v 8:45 jsme tedy rezignovaně odešli na zastávku. Šárka se rozhodla využít ochoty zdejších řidičů a zkusila si stopem objet tzv. Golden triangle (Þingvellir, Geysir a Gullfoss), který se my chystáme absolvovat v sobotu okružní linkou za peníze.
    Jízdenka Skógar - Reykjavík stála 4600 ISK/os., hlad jsem alespoň částečně zahnal při zastávce ve fastfoodu na benzínce. Na terminál BSÍ jsme dorazili v 11:40. Zamluvili jsme si jízdenky na zítřejší výlet a vyzvedli balík v úschovně (vzorně na nás počkal, přestože jsme o tři dny překročili maximální délku úschovy).
    S plnými batohy jsme zamířili do kempu na druhém konci města. Cestou jsme se zastavili na oběd v restauraci Café Loki, hned naproti katedrále. Nabízí zde ochutnávku tradičních islandských jídel, např. "Brave heart", což je pokrm ze shnilého smradlavého žraloka (Hákárl). Já jsem si objednal talíř čtyř chodů, přičemž žralok byl jeden z nich. K tomu jsem si dal jejich pálenku Brennivín. Taková kmínka, chuťově ani obsahem alkoholu nic moc, ale kmín jsem cítil ještě druhý den :-).
    V kempu jsme postavili stan, zaplatili ubytování na dvě noci (cena 1100 ISK za os. a noc) a vyrazili do města na krátkou prohlídku a delší večeři. Došli jsme do centra, já se cestou pídil po jídelních lístcích a hledal, kde nabízí velrybí maso. Nakonec jsem byl uspokojen v restauraci Islenski barinn. K vynikajícímu velrybímu steaku s wasabi pyré (chutné, ale málo) jsem si raději přiobjednal porci smažených brambor navíc. Okusili jsme též místní točené pivo točené pivo a já pro vás vyfotil jídelní lístek. Jelikož se nám zde líbilo, zamluvil jsem 4 místa na sobotní večeři (v pátek měli po celou dobu narváno). Cestou domů mne na jedné z ulic zaujal plakát jakéhosi cyklistického anarchisty :-).

Pátek 12. srpna - fotky z Reykjavíku

Výlet busem na Golden triangle

Od kempu každý den ráno vyjíždí bezplatný shuttle bus k terminálu BSÍ. Tato služba je sice určena pouze zákazníkům, kteří si zaplatili některý z autobusových výletů po Islandu, ale využívají jí všichni. My si zaplatili zpáteční autobusovou jízdenku na výlet po "Zlatém trojúhelníku", tzn. navštěvu tři významných míst: Þingvellir, Geysir a Gullfoss. Za 8000 ISK/os. si během jízdy vyslechnete výklad v angličtině a absolvujete zájezd ve stylu japonských turistů. Někde stihnete v pohodě obhlédnout a vyfotit vše podstatné, jinde ani běh nepomůže a řidič vás už přivolává troubením :-).
    Þingvellir je nejstarší národní park na Islandu. Během tří zastávek jsem si stihli prohlédnout kromě stejnojmenného jezera i místo, kde v roce 930 založili první parlament na světě - Alþingi. Zároveň zde můžete spatřit zlom evropské a americké tektonické desky. Jejich vzájemné pomalé, ale vytrvalé oddalování zde vytvořilo zajímavé zlomy a rýhy, některé suché, jiné vyplněné vodou. V dáli za jezerem na nás vypouštěla páru geotermální ektrárna Nesjavellir.

Sobota 13. srpna - fotky z Þingvelliru

Druhá zastávka byla delší, abychom měli dost času vyfotit si gejzíry a termální jezírka v rezervaci Great Geysir. Velký Gejzír momentálně stříká jen sporadicky, o vzbuzování nadšení u turistů se starají jeho menší kolegové. Nejaktivnější z nich je Strokkur. Když jsem k němu došel, chtěl jsem si ho nejdříve vyfotit v klidu, jenže on přesně v okamžiku expozice snímku explodoval. Nečekaný výstřik, spuštěný zmáčknutím spouště fotoaparátu, mne docela vylekal :-).
    Prošel a vyfotil jsem si celou ne příliš rozsáhlou termální rezervaci, vyšplhal se na kopec Laugarfjäll nad ní, a zbytek času jsem strávil marným čekáním, zda se Velký gejzír neprobudí ze svého spánku. Kdepak, asi mu schválně do jícnu nasypali nějaká sedativa :-(.

Fotky z oblasti Geysiru

Poslední zastávkou dnešního výletu byl vodopád Gulfoss. Venku pěkně foukalo, takže jakmile jsem vyfotil vody mizející v propasti a přidal jeden obrázek ledovce Langjökull na obzoru, stáhnul jsem se do bufetu. Měli tam výbornou jehněčí polévku.

Fotky od vodopádu Gullfoss

Po návratu do Reykjavíku jsme nejprve na terminálu BSÍ zaplatili 5900 ISK/os. za zítřejší dopravu na letiště, kombinovanou s návštěvou nejznámějšího islandského termálu Blue Lagoon (vstupné do Modré laguny v ceně). Tuto službu nabízí několik autobusových společností, my si vybrali nejlevnější ITA.
    Těsně před večeří jsme si ještě prohlédli katedrálu a za 500 ISK/os. vyjeli výtahem na věž vyfotit Reykjavík z výšky. Nejvíce mne zaujaly kalíšky pro přijímání pod obojí. Po použití je věší na zeď, přičemž Kristovu krev nevymývají.
    Z katedrály jsme s Dášou vyrazili do centra. Prošli jsme radnicí, kde vystavují zajímavou plastickou mapu Islandu, tak jsme si znovu prohlédli místa, kudy jsme prošli :-). V restauraci Islenski barinn přišel na řadu pokrm z papuchála, takže se dá říci, že jsem na Islandu snědl vše, co se dalo :-).

Fotky z katedrály v Reykjavíku

Poslední dopoledne, v neděli před odletem, jsme vyrazili každý jinam. Dáša do botanické zahrady, já na vyhlídkovou restauraci Perlan, fotit výhledy.
    Po návratu jsme dobalili batohy a autobusem přejeli do Modré laguny, která leží na půl cesty mezi Reykjavíkem a letištěm v Keflavíku. Nabízeli tam pozdní oběd ve formě švédského stolu, ale pouze já jsem se nechal zlákat. A udělal jsem dobře. Za cenu 3500 ISK (kolem 500 Kč) jsem se dosyta najedl jehněčí polévky, jehněčí pečínky, uzeného lososa, velrybích steaků atd. atd. Hody jsem zakončil ovocem a několika zákusky. Nepřežral jsem se jen kvůli tomu, že mi připadalo hloupé pojídat v hospodě sám, obklopený asi šesti pěknými vrchními, a také jsem se chtěl v laguně pokud možno udržet nad vodou :-).
    Samotná termální koupel sice ušla, ale trvala příliš dlouho. Ještěže jsem si jí zkrátil oběděm :-). Střídal jsem prohřívání těla v teplé vodě se saunou a těšil se, až nás vyženou. Ke smůle všech, co se nenajedli předtím, jídelní hospoda už měla zavřeno. Chvilku jsme poseděli v Café a pak jsme si prohlídli laguny mimo oficiální areál koupaliště. Již za tmy jsme nasedli do busu, který nás odvezl rovnou na letiště. Letadlo odlétalo až o půl druhé, ale nakonec jsme se dočkali.