• Home
  • Počasí
  • Fotoreportáž
  • Úterý 9. srpna - od chaty Höskuldskali k chatě Emstrur

(Čas pochodu 9 hod. 53 min., délka etapy 30 kilometrů; 392 km celkem)

Ráno hned kousek za chatou přelézáme zajímavé sněhové mosty a míjíme pár termálních potůčků. Jdeme podél hory Reykjafjöl, na které přežívá malý neroztátý ledovec. Černobílý sníh se střídá s výrazná hráškově zeleným rostlinstvem či růžovými skalami z liparitu.

Úterý 9. srpna - fotky z treku Höskuldskali - Alftavatn

Po více jak hodinové chůzi vystoupáme do sedla pod bezejmenným kopcem, na který turisté vyšlapali několik pěšin, evidentně za účelem vyšplhat se za pěkným výhledem. My rovněž neodoláme, pouze Dáša šetří síly dole. A skutečně, z vrcholku se nám nabízí pohled směrem k jezeru Alftavatn, na Duhové hory kolkolem a ledovec Mýrdalsjökull v dáli.

Po sestupu zpět do sedla máme v nohách 5 kilometrů (1 hod. 54 minut). Procházíme oblastí železitých termálů. Vyšplháme na hřebínek a dostáváme se do dalšího sedla, ze kterého se strmě do údolí řítí kaskádovitý vodopád. Pak už po příkrém hřebeni, obklopeném ještě příkřejšími stržemi, klesáme do nížiny u jezera.

V údolí nad jezerem roste hustá tráva a tečou zde říčky, které letos v létě naštěstí mají jen příjemně málo vody. Míjíme rozcestník, který avizuje, že během dneška a zítřka musíme ujít 30 kilometrů, a za chvilku dorážíme na chatě u jezera Alftavatn (8 km, 2 hod. 18 min.). Nabíráme zde vodu a obědváme (1 hod. 4 minuty). Já se ještě stihnu zeptat rangerky na brody směrem k chatám Hvanngil a Emstrur, jelikož z webu vím, že některé z nich mohou být nebezpečné. Potěšila mne, žádné nebezpečné úseky zde prý nejsou, můžeme tedy jít až kam nás nohy donesou.

Úterý 9. srpna - fotky z treku Höskuldskali - Alftavatn

Hned první říčku nám překlenuli lávkami, nohy si namočíme až o kus dál, při překonávání řeky Bratthálskvísl. Ta však nebyla nijak nebezpečná. Lávky postavili i přes potoky před chatou Hvanngil, kam se dostáváme po 1 hodině a 11 minutách (4.5 km chůze).

Úterý 9. srpna - fotky z treku Alftavatn - Hvanngill

Půjdeme teď podél ledovce Mýrdalsjökull, ze kterého nám poteče studená voda k ochlazení našich nohou. Hned první ledovcovou řeku (Kaldaklofskvísl) nově přemostili, ale brodění Bláfjallakvísl, už jsme se nevyhnuli. Její proud byl svižný, nikoli však nebezpečný. To její kolegyně Innri-Emstruá byla jiné kafe. Přišli jsme k ní sice v době maximálního výtoku z ledovce, ale při pohledu na mohutný proud, sevřený skalistou soutěskou a zakončený vodopádem, jsem si nějak nedovedl představit, že by se něco takového dalo i při minimálním průtoku po ránu překonat. Takže díky za ten most :-).
    Následoval zdlouhavý úsek černou sopečnou pouští (12.5 kilometru za 3 hodiny 24 minut) a závěrečný sestup do údolí s kempem.

Úterý 9. srpna - fotky z treku Hvanngill - Emstrur

Do cíle jsme dorazili po 9 hod. 53 min. (včetně přestávek), ušli jsme 30 kilometrů.
    Poplatek za stan standardně 1100 ISK/os., k dispozici WC i pitná voda, ale nelze zde zanechat odpad.