• Home
  • Počasí
  • Fotoreportáž
  • Sobota 30. července - cesta od sopky Krafla k bivaku u řeky Kráká

(Čas pochodu 9 hod. 35 min., délka etapy 33 kilometrů; 87 km celkem)

Ráno zas časně vstáváme, abychom došli co nejdál. Značenou turistickou stezkou přecházíme fotogenické lávové pole Leirhnjúkur. Černé i barevné magma zde vytvořilo zajímavé útvary, včetně tunelů. Za lávovištěm obcházíme kopec Hlíðarfjall, za ním musíme překonat několik žebříků přes ploty. Bez povšimnutí mineme odbočku do kempu Reykjahlíð, vystoupáme na travnatý vršek a z něj klesáme do školního areálu Mývatn. Kocháme se přitom výhledy na temný kráter Hverfjall a na místní, poněkud kopcovitější golfové hřiště. Od školy nám zbývá ještě pár set metrů ke krámu s bezinkou a infocentrem (WC, pitná voda, popelnice...). Máme za sebou asi 14 kilometrů v čase 4 hodiny.

Po nákupu zouváme pohory a v lehkých botech pochodujeme po silnici kolem východního břehu Jezera Mývatn. Nožičkám se trochu ulevilo, my ale máme v plánu ještě další potěšení. Na farmě Vogafjos (napravo od silnice) funguje Cowshed Café, což je hospoda, která inzeruje jídlo a pivo (otevřeno do 23:00). Dopřáváme si bohatý pozdní oběd, je to jeden z posledních doteků civilizace, pak už budeme odkázáni na vlastní zásoby. Samým blahem zapomínám mačkat mezičasy :-). Mám na hodinkách 2 hodiny 20 minut, odhaduji, že je to cesta ke Café i s jídlem.

Trošku poprchává, my si odskakujeme na vyhlídku Höfði (WC), ze které je nádherný pohled na jezero. V létě se tam platí vstupné, což jsem ale zjistil až doma na webu. Tedy, kasičky u vchodu jsem si všiml, ale přišlo mi divné, co tam dělá. A závora byla otevřená...

Za 2 hodiny a 55 minut jsme došli k odbočce k jezeru Grenavötn, u kterého jsme původně chtěli nabrat vodu a přenocovat. Na jeho břehu se ale pásly ovce a krávy, navíc ještě nebylo zas tak pozdě, tak jsem se v domečku při cestě optal, jak to směrem na chatu Botni vypadá s vodou a možnostmi stanování. A také na cestu. Ve své mapě sice jakési čáry mám, ale ze zkušenosti vím, že mohou znamenat jak hodně používanou silnici, tak naprosto neznatelnou pěšinu. Odpověď mne potěšila. Nejsilnější komunikace vede rovnou k Botni, a cca 5-6 kilometrů odsud je travnatý campsite, ze kterého se dá dojít 500 metrů k řece. Docela fouká, sem tam i sprchne. Míjíme několik travnatých míst, ale nejsou vůbec chráněná proti větru. Pokračujeme dál a za hodinu 40 min. (měřeno od odb. u jezera Mývatn) přicházíme do sedla s vidlicí cest. Napravo pod námi je vidět řeka s krásným jménem Kráká. Scházíme do údolí a vítr hned polevuje, přesto stany raději stavíme v kamenné ohradě (asi výběh pro ovce). Od ranního startu uplynulo 11 hodin 36 minut (včetně několika dlouhých přestávek). Kolik jsme ušli mohu jen hádat, ale určitě ne méně než 33 km.