• Home
  • Počasí
  • Fotoreportáž
  • Pátek 5. srpna - z plání Sprengisandur na chatu Versalír

(Čas pochodu 10 hod. 36 min., délka etapy 39 kilometrů; 281 km celkem)

Po snídani překonáváme dva menší brody (po kamenech) a dostáváme se na nádherně zelenou podmáčenou pláň s jezírky a bažinkami. Objevujeme i velké množství nějaké větší zvěře. Že by sobi? Ovce by to měly kamkoli hodně daleko. Náš navigační ledovcový splaz odsud bohužel není vidět, musíme se spolehnout na svůj smysl pro udržení směru, jištěný Bastienovou GPS. Kupodivu přesně trefujeme hráz vodní elektrárny Þjórsárlón, což je dobře, neboť přes propust, která jí spojuje s nádrží Hreysíslón, bychom se neměli šanci dostat. Něco přes 6 kilometrů jsme ušli za 1 hodinu 45 minut, na hrázi si dopřáváme chvilku odpočinku.
    Přehradou protéká několik pramenných toků nejdelší islandské řeky Þjórsá (230 km). Zaujalo mne zajímavé rozhraní vod, kalné ledovcové a průzračně modré z kanálu.

Pátek 5. srpna - fotky z treku Sprengisandur - Þjórsárlón

Po dvou kilometrech chůze vidíme napravo (na západě) chatu, možná emergency hut, kde se dá v případě potřeby přespat. Na západě fotím rozlitá řeku Þjórsá a zamračený ledovec Hofsjökull v dáli. Ještě jeden kilometr a docházíme k hrázi přehrady Hreysíslón, kde jsme podle plánu měli včera stanovat. 3 km jsme absolvovali za 1 hodinu, včetně přestávky na hrázi Þjórsárlón.

Pátek 5. srpna - fotky z přesunu Þjórsárlón - Hreysíslón

Máme před sebou ještě dlouhou a úmornou silniční vložku, ale vidina noclehu v chatě/u chaty Versalír, kde má být i Café, nás spolu s větrem popohání kupředu. Opět totiž silně fouká. Většinou do zad, což při chůzi spíše pomáhá, ale jakmile cesta v zatáčce malinko změní směr, boční poryvy s námi mohutně cloumají. A jistě si dovedete představit, jaký oříšek představovalo focení bez stativu. Nejprve jsem se musel opřít zády o vítr a najít rovnovážnou polohu, abych se nekymácel. Poté jsem se snažil udržet ruce s foťákem ve stabilní poloze, co nejrychleji zaostřit a zmáčknout spoušť. Ne vždy se zadařilo.
    Díky větru postupujeme docela slušnou rychlostí. Nejenže nás většinou popostrkává ve směru pochodu, ale na odkryté pláni se před ním nikde neschováte, což vás donutí snížit počet zastávek i jejich délku na minimum, jinak rychle prochladnete. Po ujití 5 km za 51 minut nám kratičký azyl poskytuje hráz nádrže Eyvindarverslón.

Pátek 5. srpna - fotky z přesunu Hreysíslón - Eyvindarverslón

Celý den pochodujeme podél vodních nádrží, teď nás zase čeká pěkně dlouhá procházka okolo jezera Kvíslavötn. Uvidíme ovšem pouze jeho první a poslední část, prostřední partie nám zůstanou ukryty za kopci. Přecházíme po několika sypaných hrázích, kde od hladiny jezera fouká skoro hurikán. Musíme se pokládat do větru, aby nás nesfouknul z cesty i s batohem. Těsně předtím, než se s Kvíslavötn rozloučíme, mineme odbočku k jezeru Þúfuvötn (1.5 km). Stojí u něj nějaká chata (asi rybářská), u které se prý dá zakempovat.

Pátek 5. srpna - fotky z přesunu Eyvindarverslón - Kvíslavötn

Blížíme se k cíli. Versalír hut vidíme na obzoru už dlouho, máme tedy dost času na přemítání, zda už to je či není ona. Ještě musíme projít kolem jedné větší nádrže (Stóraverslón) a pak už azimutem střiháme lávové pole rovnou k chatě. Pár set metrů před ní se nachází pěkné jezírko, které vybízí ke stanování. My ovšem míříme za něčím chutným v café, popř. i za možností přenocovat pod střechou, pokud se zhorší počasí. Za dnešní výkon si to určitě zasloužíme, neboť jsme stáhli manko vzniklé při etapě na Mývatn a zase jdeme dle plánu :-). Od přehrady Eyvindarverslón jsme ušli 25 kilometrů (7 hodin chůze), celkově jsme zvládli 39 kiláků. Jenže ouha, všechny dveře i okna jsou zavřené. Už deset let se prý Versalír pouze sporadicky pronajímá, jak se později dovídáme od lidí, kteří přijeli přenocovat v sousední soukromé chatě. Stavíme tedy stany a vaříme z vlastních zásob. WC naštěstí zamčené není (aspoň něco). Vodu můžete nabrat buď z jezírka pár set metrů od chaty, nebo v řece Stóraverskvísl.
    V devět večer nás dokonce poctil navštěvou i sám majitel. Letos prý v zimě napadlo málo sněhu, půda promrzla hlouběji než jindy, ani teď v srpnu ještě nerozmrzly vodovodní trubky. Příští víkend se sem chystají nějací jezdci s koňma, tak s tím přijel něco udělat. Proti našemu přespání nic nenamítal, ani stan postavený přímo na verandě mu nevadil. Zda uspěl s vodovodem nevím. Než odjel, my už jsme dávno spali :-).