Tojnaří webové doupě

Tojnárkovo stinné stránky

Analýza závodu WRC 2015 a pozávodní relaxace

Před závodem jsem byl vytížen snahou korigovat některé záměry finských pořadatelů mistrovství. Ne ve všem jsem uspěl, ale rozhodně už mi nezbyl čas na tradiční rozbor terénu a odhad rozmístění kontrol. Ještě loni jsem si stáhnul turistickou mapu závodního prostoru v rozsahu uvedeném v žádosti o přidělení pořadatelství, bohužel hranice mapy byly mezitím posunuty.

Den před startem organizátoři vyvěsili mapu. Řídká síť směrníků (více jak 12 cm od sebe) nebyla rovnoběžná s okrajem mapy, ale značky a nápisy ano. Nebyly tudíž orientovány na sever, stejně jako čísla kontrol. S pomocí busoly jsem si severojižní čáry doplnil, přesto jsem se trošku obával, že se při závodě spletu.

K plánování trasy jsme vzhledem k obavám ze skandinávského terénu postavili raději bez přehnaných ambicí. První den jsme se hodlali pohybovat rychlostí 13 min./km, v noci 20 min./km a druhý den 15 min./km (míněno minuty na kilometr vzdušnou čarou). Nejprve jsme chtěli oběhnout kopce na severovýchodě a východě mapy, a vkoutku duše doufali, že pokud půjdeme o trošičku rychleji než máme naplánováno, podaří se nám bodově hodnotné kontroly v děsivě vypadajících bažinách na jihu posbírat ještě před setměním. Na noc jsme si naplánovali relativně pohodovou jihozápadní a západní část mapy se spoustou cest a výrazných údolí.

Hned po startu jsme však chybně odbočili po nesprávné pěšině, což znamenalo cca 10 minut navíc.

Další dohledávky (91, 77, 75 a 51) zvládáme bravurně, jenže v sedle nad kontrolou 65 mi ruplo v kouli, a přestože jsme viděli několik týmů, které šly správně, seběhli jsme do špatného údolí (2 km/17 min. navíc):

Postup ze startu ke kontrole 48

Kontrolu 93 jsme podběhli, ještěže k ní zrovna mířilo pár lidí. Další postup (66) se nám opět vysmekl, po doplnění zásob vody jsme ztratili kontakt s mapou a nebyli schopni určit, kudy přesně jdeme. Naštěstí jsem podle sklonu svahu odhadnul, že se máme vrátit. Kontrola 95 se nedala pokazit, před k. 36 malinko váháme, ale jdeme správně.

Postup mezi kontrolami 48 a 36

56 a 85 bez problémů, ale v plochém terénu u kupky č. 92 jsme neudrželi směr a stočili se příliš na sever (500 m vracečka).

Postup mezi kontrolami 36 a 92

Vzápětí nás mapa vystrašila černými okraji břehů nebrodné říčky, vytékající z jezera. Nechtělo se nám plavat, raději jsme zvolili oběh obloukem k brodu. Asi zbytečně, později jsme i mnohem větší řeky bez problémů přešli, ale kdo to mohl tušit? Aspoň nabíráme vodu. Platíme za ní krví - komárům.

Postup mezi kontrolami 92 a 31

Ke kontrole 50 nás dovedl sobí plot. Postup na 81 zase trošku kazíme, zbytečně jsme vystoupali moc nahoru (10 min. navíc). Oproti plánu máme více jak hodinu manko, dvě bažinaté kontroly nám bohužel vycházejí hned do začátku noci (za světla jsme absolvovali 42 km přímo/57 km reálně, 10 hodin). Raději volíme postup oklikou, ale na jistotu podél oplocení, močál je ovšem špatně prostupný, občas zapadáme i po stehna. Jelen, který je těžší, jednou dokonce uvíznul tak, že chvilku nebyl schopen se z bahnité pasti dostat. Výjimečně se nám daří postupovat rychleji, někdy raději ručkuji po drátech sobího plotu, než abych se bořil blátivým sajrajtem. Zítra mne poprvé budou po rogainingu bolet i články prstů na rukách :-). Kolemjdoucí týmy ze Skandinávie a jiných bažinomilných zemí kupodivu dokáží postupovat mnohem rychleji. My tam měli průměr 34 minut na 1 kilometr. Po zážitku před k. 60 je čvachtání ke kontrole 90 skoro pohodička, ani s dohledávkou problémy nemáme.

31 vypadá jednoduše, ale v mapě chyběl plot a neseděly cesty, naštěstí jsem se nenechal nachytat. 82, 96, 42 jsou už v pohodové části, nemáme s nimi problém ani v noci. Na postupu ke 42 nás přibrzdily brody a téměř neprostupné křoví. Ve 4:15 sundáváme čelovky (za tmy jsme absolvovali 18 km přímo/25 km reálně, 6 hod. 15 min.).

Postup mezi kontrolami 31 a 64

64, 94, 83 a 52 bez problémů, i největší řeku na mapě brodíme s prstem v nose. Před 73 se malinko uchylujeme od ideálního postupu, hned napravujeme. Při odběhu nezvládáme přečíst pěšiny a přidáváme si půl kiláku/9 min. navíc. Za k. 74 nabíráme vodu, přepočítávám plány. Vychází mi, že musíme vynechat dvě kontroly (61 a 53).

Postup mezi kontrolou 64 a cílem

Kontrola 80 OK, ale postup na 71 se mi zdál nějak dlouhý, takže jsme předčasně odbočili. Naštěstí jsem se dokázal zorientovat podle terénních tvarů v okolí kontroly. Č. 20 brnkačka, ale postup na 78 zase voráme. Přestože jsem se cíleně snažil cpát do východnějšího údolí, nepovedlo se, a přidáváme si na závěr 1 km (10 min.). Pak už jen seběh do cíle.

Celkem jsme naběhali 120.1 km (91.4 km přímo), v cíli jsme byli v 11:41. Moc rezerv tam nebylo, snad jen vynechat ty kufry :-).

Po závodě jsem si pochutnal na pořadatelském obědě, Poronkäristys - sobí maso s bramborovou kaší, chutnalo výtečně. Odpoledne jsme si našli čas i na saunu a pár doušků slivovice.