Středa 25. 6. Přejezd do Puna, pohřebiště Sillustani a přejezd do Cuzca

Ráno si ještě fotím Baziliku de Nuestra Señora de Copacabana a sady svíček, které před ní prodávají. Podle toho, co potřebujete pořešit, si můžete v kostele zapálit buď žlutou (peníze), modrou (studijní úspěchy), růžovou (naděje), červenou (štěstí v lásce), bílou (zdraví) nebo zelenou - budete mít víc práce :-).
Původně jsme měli odjet v 9:00 busem do Puna. Pravidelný odjezd od kanceláře společnosti Titicaca (Copacabana, křižovatka Av. 6 de Agosto a Av. 16 de Julio, cena 35 sol) se kvůli blokádě silnice nekonal. Dovezli nás pouze pár km před hranici (6 km, 10 min. jízdy; .gpx log), dál jsme museli pěšky. Ve vesnici údajně čtyři dny netekla voda, což se obyvatelé rozhodli vyřešit tím, že přes silnici položí kládu, sednou si na ní a budou žvýkat koku. Motorová vozidla měla smůlu, chodce naštěstí pouštěli. Holt jsme se kousek prošli (3.5 km, 47 min. chůze, 40 min. zastávky a vyřizování; .gpx log) a za bolivijskou hranicí už na nás čekal autobus do Puna (133 km, 2:11 hod. jízdy; .gpx log).
Taxíkem přejíždíme do punského přístavu (753 m !!!, 1 min. jízdy; .gpx log), kde si dopřáváme oběd (já pstruha na česneku).

Najatý mikrobus nás odvezl k pohřebišti Sillustani. Po cestě jsme nahlédli do domu místních zemědělců (34 km, 38 min. jízdy, zastávka 43 min.; .gpx log), kde nám předvedli, jak žije a hospodaří většina zdejších obyvatel. Natočil jsem na kameru jak se v Peru "mele" mouka z quinoi (6 MB).

Odpoledne jsme prozkoumali pohřební věže (chullpas) v Sillustani nad jezerem Umayo (3.7 km, 1:06 hod. chůze, 48 min. zastávky; .gpx log). Jedná se o pohřebiště národa Colla, který byl v 15. století poražen Inky. Mnoho hrobů zničili vykradači dynamitem, některé naštěstí zůstaly nedotčené. Starší hroby jsou stavěné z menších kamenů, novější z velikých opracovaných balvanů, které do sebe dokonale zapadají. Návštěvníkům zde ukazují i parodii na Intihuanu. Původní, vytesaná z jednoho kusu kamene, se asi nedochovala, tak prostě vzali falický kámen, postavili ho na větší šutr, a hotovo. Lézt dovnitř hrobek se nesmí, ale na večer naštěstí už strážci nejsou tak bdělí :-).

Ve stáncích, lemujících cestu od hrobů, nakupujeme spoustu nezbytných věcí. Já například plyšovou lamu :-). Poté se mikrobusem vracíme do Puna (33 km, 43 min. jízdy; .gpx log). Řidič vzal několik stopařek a svezl je strašně daleko, pěšky by to šli určit několik hodin. Večeříme v pizzerii a pak už spěcháme taxíkem na noční bus Movil Tours do Cuzca (392 km, 6:26 hod. jízdy; .gpx log), odj. 22:00 z autobusového nádraží Terminal terrestre (Jr. Primero de Mayo 703, Puno).